DorienenDanique.reismee.nl

Problemas nacionales

Hola!

Weer even een berichtje vanuit het heerlijke Cuba! Vandaag hebben we de lessen op de taalschool afgesloten en hebben we ons diploma in ontvangst mogen nemen!

Morgen zullen we onze reis vervolgen naar Cienfuegos! Hier zal Dorien een stadswandeling verzorgen, een hele spannende dag dus! We blijven helaas maar 1 nachtje in Cienfuegos, waarna we de volgende dag weer verder richting het oosten gaan.

Vandaag hebben we tevens een presentatie gehad van reisleidster Hanneke Polder. Zij is werkzaam bij Djoser en zal bij ons blijven gedurende de reis. Ze woont nu 7 jaar op Cuba en heeft ons iets verteld over het leven op Cuba. En dan sta je wel even met je mond vol tanden..

Om maar te beginnen; er is meer niet dan wel. Cubanen mogen geen auto kopen, geen huis kopen, geen telefoonlijn bezitten, niet reizen naar het buitenland...Alleen als zij een uitnodiging ontvangen vanuit het buitenland bestaat er een kleine kans dat ze mogen reizen. En dat is nou juist de reden waarom de Cubanen zo dol zijn op buitenlanders! Ze vertellen binnen 5 minuten dat ze verliefd op je zijn en hopen dat jij dat ook bent. Trouwplannen worden binnen 10 minuten bedacht en dat is ook wel heel grappig om te zien. Je moet oppassen als je uberhaupt uitgaat met de Cubanen, ze verwachten dat jij voor ze betaalt.

Ze mogen wel een mobiele telefoon bezitten. Het maximale inkomen is 9 CUC (ongeveer gelijk aan 9 euro). En dan te bedenken dat voor de Cubanen 1 minuut bellen 1 CUC kost. (ongelooflijk). Meestal hebben de Cubanen wel een telefoon, maar zonder telefoonkaart en dus alleen voor het uiterlijk. Cubanen willen namelijk op geen enkele manier laten zien hoe zij leven. Ze leven op het bonnenboekje, waarmee ze per dag 1 klein bolletje kunnen kopen (per hoofd van het gezin). Je kunt hier uren over doorgaan, maar het komt er op neer dat het een kwestie is van overleven op Cuba. En dan te bedenken dat jij hier als rijke toerist rondloopt....

Cubanen verkrijgen een huis door te ruilen met andere Cubanen, maar het huis blijft bezit van de staat, zoals alles dat hier is. Daarom wonen ze ook met de hele familie in huis omdat het praktisch niet anders kan. Zelfs al ben je 40, dan woon je nog bij je ouders.

En daarom is het zo bijzonder om hier in Cuba te kunnen en mogen zijn. Je ziet zo veel om je heen gebeuren, elke dag weer!

Hasta luego!

Liefs, Dorien & Danique

kim

hee dorientje hier een mooi spaans bericht kijken of je het kunt vertalen haha :P :

hey ahora que usted ha pensado en español dorientje puedo mostrar esta bella traducción: ¿cómo es allí? buen seguro de clima? que aquí hay buen tiempo, y nos vanadaag a la gala fue a ver a Harold se enferma y él miró hacia jajaja. y ya está un poco marrón? o son los bits y quemaron los pobres tienen buena:) jaja Bueno, yo lo escuche de nuevo cuando se escribe algo y entonces espero que yo vuelva algo en español (sería agradable ver lo bien que se puede español jajajaja), todavía divertido tanto como nosotros todavía se oye algo de ti (K) kim

nienke

Ola!
Wouw, een echt cubaans diploma! hihi.
Maar heftig he.. wat die reisleidster allemaal vertelde.
Dan sta je denk ik wel even met je mond open ja. Dat kan je je toch niet voorstellen, dat dat hier in Nederland zo zou gaan?
Hoe gaat t met de salsa dan? ;)
Ik wacht op jullie volgende verhaaltje, dus schrijf eens door;)
x

oma door en opa bert

wat een verhalen en een belevenissen. Ik ben wel een beetje jaloers, maar wij gaan beslist deze reis ook nog eens samen maken. Geniet ervan

muchos besos