DorienenDanique.reismee.nl

La Fortuna

Het duurde even, maar we hebben weer een internetcafe gevonden!
We zullen de afgelopen dagen eens beschrijven...

Als eerste zijn we vrijdag en zaterdag in La Fortuna geweest. Dit is een klein plaatsje, dat ligt naast de meest actieve vulkaan van Costa Rica, de Arenal. Dat hebben we al gemerkt bij aankomst.. want wat blijkt! Sinds 2 weken is de vulkaan weer actiever geworden en daarom zagen ook wij wolken as uit de vulkaan komen. Supergaaf om te zien.. (toch blijft in je achterhoofd spelen dat hij elk moment uit kan barsten en dat je nog geen 5 km van de krater vandaan zit) Bij aankomst het stadje een beetje verkend, gezellige sfeer maar verder niet veel soeps! We hadden echter wel een leuk hotel gevonden met een balkon. Een zwitserse familie kwam die middag ook in hethotel aan en bood meteen aan of we met hen mee wilden eten. Erg gezellig en lekker!

De volgende dag stond een excursie op het programma. Eigenlijk wisten we niet goed wat ons te wachten stond aangezien het een beetje illegaal geregeld was, maar dat maakte het ook wel weer leuk! Hele opluchting toen we uiteindelijk wel met een busje op werden gehaald, we hadden tenslotte al betaald. (eerder in Monteverde) Als eerste stond ons een hiking te wachten door het nationale park van de Arenal, alleen we waren er nog niet of het begon vreselijk hard te onweren en te regenen! Goed, dat was niet de eerste keer en we hadden ons al voorbereid met poncho´s en paraplu´s! Toch kon hier geen regenjas tegenop en daarom gingen we eerst het museum binnen, erg interessant. Tot 1968 wist men namelijk niet dat het een vulkaan was, aangezien deze volledig bedekt was met vegetatie. Een uitbarsting in dat jaar verrastte dan ook de gehele bevolking. Hele dorpen zijn weggevaagd en je ziet nu de kraters nog in de omgeving.

De vulkaan is zo actief dat je af en toe gerommel hoort van rollende vulkanische stenen, wel erg spannend! Tijdens de hiking waren we nog maar 1,5 km van de krater verwijderd! (niet te veel bij nadenken)Even later was de regen al een stuk minder en zijn we met de hiking begonnen. We hadden een erg goede gids die over alles enorm veel wist te vertellen om zijn beste engels. Na 2 uurtjes wandelen werd het al donker (nu komt het leukste gedeelte van de dag) en werd het tijd om terug te gaan naar het observatiecentrum. Vanaf hier konden we namelijk de lava zien stromen! We hadden geluk dat het op was geklaard en dat de wolken weg waren. Het duurde even maar daarna hebben we veel lava uit de vulkaan zien stromen, prachtig gezicht en indrukwekkend. Je ziet dat de lava omhoog uit de vulkaan wordt gespoten en daarna naar beneden loopt. Wauw, echt genieten! Hierna zijn we de bus weer ingegaan, tijd om te relaxen! Op de planning stond namelijk de hotsprings! Deze natuurlijke bronnen hebben een temperatuur van wel 40 graden, heeeeeeerlijk!! Hier hebben we nog 1,5 uur ingedobberd en toen wij terug naar het hotel gegaan. Echt een geweldige dag gehad. De dag daarna stond vertrek richting het Nicoya-schiereiland op de planning en dat zou nog een hele uitdaging worden!