DorienenDanique.reismee.nl

Dag San Josรฉ!

Hola!

Nieuwe dag, nieuwe kansen! Dat dachten wij ook! Onze dag begon vrij zonnig en al snel gingen we op pad. Vandaag moesten we namelijk een visum halen voor Cuba, omdat we daar over 3 weken weer terug komen. ( en om onverwachte problemen te vermijden, kopen we die nu alvast) Na een zoektocht zijn we uiteindelijk bij de Cubaanse ambassade terecht gekomen (vrij logisch) en binnen een halfuurtje hadden we dan ook onze visa!

Hierna zijn we nogeven een broodje gaan eten en uit voorzorg een paraplu gekocht. ( 5 minuten later kwam het al weer met bakken uit de hemel zetten, net optijd!) Toen moesten we terug naar ons hotel om uit te checken en straks nemen we de bus naar Monteverde; een prachtig nevelwoud. Hier zullen we vanavond rond een uurtje of 7 aankomen aangezien we toch wel 4 uur in de bus moeten zitten. We zijn benieuwd!

Onze route die we hadden gepland kunnen we nu niet meer helemaal uitvoeren in verband met het weer. We zitten namelijk in het begin van het regenseizoen en dat gaat hier goed van start ( om het maar positief te benadrukken) Op zoek naar het betere weer dus!

Tot snel,

Liefs Danique & Dorien

1e dag Costa Rica

Nou, stel je even voor; Je staat om half 5 op, moet twee hele lange uren wachten tot je kan inchecken, zit vervolgens niet naast elkaar in het vliegtuig, maar je hoort dan wel halverwege dat Nederland gewonnen heeft!!! Vervolgens wordt Danique alias Dominique bijna als crimineel aangezien en geweigerd bij de grens omdat ze bananen in haar tas zou hebben en per ongeluk had gezegd dat ze uit Costa Rica komt. Na een urenlang verhoor bleek dit allemaal niet waar te zijn, en konden we eindelijk naar de bagageband, waar we toch nog wel een uurtje hebben staan wachten op de hele mooie groene backpack van Dorien. Deze bleek achteraf allang klaar te staan voor vertrek, maar dan helemaal aan de andere kant van de aankomsthal. Na dit avontuur in het vliegtuig en op het vliegveld kom je aan in de stromende regen, die nog zeker 6 uur lang blijkt te duren.

Maar een ding.... We hebben gratis internet!!!!! En we zijn eindelijk in ons mooie roze pensionnetje aangekomen ondanks alle pech van vandaag.

We willen positief afsluiten met de mededeling dat het de komende 2 weken waarschijnlijk nog steeds regent! Lekker verkoelend :p

Liefs Dominique en Dorien

Einde van Cuba in zicht, Costa Rica here we come!

Hola!

Het einde van Cuba komt in zicht. Vandaag hebben we onze rondreis beeindigd in Havana en maandag zullen we vliegen naar Costa Rica, waar het echte avontuur kan beginnen!!!

Gelukkig kunnen we naar Costa Rica, er waren namelijk nog enkele problemen met het paspoort, maar dat verhaal volgt morgen....

De afgelopen week hebben we genoten van een heeeerlijk strand. Een dagje helemaal niets doen, daar waren we echt aan toe! Het is nog steeds erg warm, maar er komt nu een einde aan de hittegolf. Nu hebben we elke avond te maken met flinke onweersbuien (en die gaan echt heel hard!) Gisteren hebben we de stad Santa Clara bezocht, de stad van Che Guevara. Hij is DE volksheld van Cuba omdat hij een belangrijke rol heeft gespeeld tijdens de revolutie.

Tegen de avond zijn we aangekomen in Varadero, het vakantieoord van Cuba. Maargoed dat we hier maar 1 dagje hebben gezeten, op enkele reusachtige resorts na is hier helemaal niets te doen of iets moois te bekennen. Hier hebben we al afscheid van elkaar genomen, aangezien een aantal studenten vanavond al verder vliegen naar andere landen van Midden-Amerika. Wij hebben zelf morgen nog een dagje vrij waar we nog even kunnen genieten van Cuba, want we gaan Cuba wel missen hoor! De relaxte sfeer, de eeuwige Cubaanse vrolijkheid en muziek, het ongevarieerde eten (kip, bonen, rijst), de chaos, de verhalen van Cubanen, deCubaLibre (die 80% rum bevat, aangezien rumhier goedkoper is dan cola)en natuuuuurlijk de salsa!

Toch hebben we heeel erg veel zin in ons avontuur in Costa Rica! We komen maandag tegen de middag aan waarna we rustig San Jose zullen verkennen. De volgende dag rijden we meteen door naar het zuiden, naar de kust toe. Hier schijnt een geweldig mooi strand te zijn dat tegen een prachtig regenwoud aanligt en dat mogen we natuurlijk niet missen!

We hopen in Costa Rica onze avonturen iets meer te kunnen beschrijven, aangezien daar internet een heeeeeel stuk goedkoper is!

Heeel veel liefs, Dorien & Danique

Vamos a la playa!

Buenas dias!

Eindelijk weer enig bericht vanuit het verre Cuba. Zodra er een computer te zien is proberen we een verhaaltje te schrijven, bellen gaat nu eenmaal niet, dat kost hier 2,50 euro per minuut!

We zijn onze rondreis door Cuba gestart en nu vliegen de dagen nog sneller om dan ze al gingen. Als eerste zijn we gestart in Cienfuegos, een klein maar gezellig plaatsje. Een stad vol kleurige huizen en daarnaast hadden we een heerlijk hotel waar we voor het eerst de zee ingesprongen zijn! Het water is alleen zo warm dat het niet echt verkoelend is, maar we mogen niet klagen! We hebben een stadswandeling gehad.

De volgende dag stond een natuurwandeling op het programma, genaamd El Nicho. Het was een wandeling van ongeveer 2 uurtjes waarbij we flink moesten klimmen maar waarna we heeeeerlijk konden afkoelen in 1 van de zoetwatermeren van de watervallen, midden in de wildernis! Een superleuke dag gehad, even iets heel anders dan rondwandelen in een stad!

Hierna hebben we onze route vervolgd naar het koloniale Trinidad! Trinidad is een ontzettend mooie stad, maar daarnaast ook heel toeristisch en dat komt de sfeer dan weer niet zo ten goede. Wel is het DE stad waar men van salsafeestjes houdt en daarom konden wij deze natuurlijk niet overslaan! Overal waar je komt of eet is muziek te horen, echt ongelooflijk maar wel superleuk. Ook hier hadden we een hotel, maar nog mooier dan de vorige!! Hier was alles all-inclusive en dat betekent genieten! Een heerlijk strand waar we ook met onze snorkels nog heel veel mooie vissen hebben gezien, nog geen 10 meter van de branding af.

Vandaag zijn we aangekomen in Sancti Spiritus. Onderweg hebben we nog een toren bezocht en zelfs een spectaculaire treinrit gemaakt. (je kunt je ongeveer wel voorstellen wat voor een treinen ze hier kennen in Cuba) Oorspronkelijk was het plan om half 10 's ochtends te vertrekken maar al snel bleek dat de trein (uiteraard) kapot was en dus het weer even duurde voordat er een nieuwe kwam. Uiteindelijk maar een uurtje gewacht (wat niet meevalt in deze hitte, het is hier nu elke dag rond de 38 graden) et voila! Nieuwe trein en daar gingen we. Nog geen 3 minuten later stapt al weer een muzikant in de trein en zingen we met zn allen de cubaanse nummers weer mee die iedere toerist na 2 weken wel kent!
Cuba is echt geweldig!

Vanavond hebben we nog geen plannen gemaakt. Morgen hebben we hier eerst een stadswandeling en daarna gaan we verder naar Ciego de Avila! Overmorgen belanden we dan in Cayo Coco, een paradijs op aarde waar iedereen naar uit kijkt. (een eiland met alleen maar bounty-stranden!)

We zullen zo snel mogelijk weer enkele foto's erop zetten!

Muchos besos,

Dorien & Danique

Problemas nacionales

Hola!

Weer even een berichtje vanuit het heerlijke Cuba! Vandaag hebben we de lessen op de taalschool afgesloten en hebben we ons diploma in ontvangst mogen nemen!

Morgen zullen we onze reis vervolgen naar Cienfuegos! Hier zal Dorien een stadswandeling verzorgen, een hele spannende dag dus! We blijven helaas maar 1 nachtje in Cienfuegos, waarna we de volgende dag weer verder richting het oosten gaan.

Vandaag hebben we tevens een presentatie gehad van reisleidster Hanneke Polder. Zij is werkzaam bij Djoser en zal bij ons blijven gedurende de reis. Ze woont nu 7 jaar op Cuba en heeft ons iets verteld over het leven op Cuba. En dan sta je wel even met je mond vol tanden..

Om maar te beginnen; er is meer niet dan wel. Cubanen mogen geen auto kopen, geen huis kopen, geen telefoonlijn bezitten, niet reizen naar het buitenland...Alleen als zij een uitnodiging ontvangen vanuit het buitenland bestaat er een kleine kans dat ze mogen reizen. En dat is nou juist de reden waarom de Cubanen zo dol zijn op buitenlanders! Ze vertellen binnen 5 minuten dat ze verliefd op je zijn en hopen dat jij dat ook bent. Trouwplannen worden binnen 10 minuten bedacht en dat is ook wel heel grappig om te zien. Je moet oppassen als je uberhaupt uitgaat met de Cubanen, ze verwachten dat jij voor ze betaalt.

Ze mogen wel een mobiele telefoon bezitten. Het maximale inkomen is 9 CUC (ongeveer gelijk aan 9 euro). En dan te bedenken dat voor de Cubanen 1 minuut bellen 1 CUC kost. (ongelooflijk). Meestal hebben de Cubanen wel een telefoon, maar zonder telefoonkaart en dus alleen voor het uiterlijk. Cubanen willen namelijk op geen enkele manier laten zien hoe zij leven. Ze leven op het bonnenboekje, waarmee ze per dag 1 klein bolletje kunnen kopen (per hoofd van het gezin). Je kunt hier uren over doorgaan, maar het komt er op neer dat het een kwestie is van overleven op Cuba. En dan te bedenken dat jij hier als rijke toerist rondloopt....

Cubanen verkrijgen een huis door te ruilen met andere Cubanen, maar het huis blijft bezit van de staat, zoals alles dat hier is. Daarom wonen ze ook met de hele familie in huis omdat het praktisch niet anders kan. Zelfs al ben je 40, dan woon je nog bij je ouders.

En daarom is het zo bijzonder om hier in Cuba te kunnen en mogen zijn. Je ziet zo veel om je heen gebeuren, elke dag weer!

Hasta luego!

Genieten, genieten, genieten!

Lieve allemaal,

Jullie hebben lang op een tweede verhaaltje van ons moeten wachten, maar hier is ie dan eindelijk. We hebben een vrij druk programma, dus vandaar dat het allemaal wat langer duurt. Het is namelijk bijna zonde om in je hotel achter de computer te kruipen, want Cuba is in 1 woord GE-WEL-DIG! Er is geen 1 land zoals Cuba en dat maakt het allemaal super!

We hebben nog niet eens verteld over ons eerste hotel. Af en toe vallen de kamers van ellende uit elkaar, maar eigenlijk wen je er wel aan. Overal in Havana staan gebouwen werkelijk op instorten en kun je niet geloven dat je daar uberhaupt in kan wonen. Maar aangezien de de hele dag door Havana heen crossen, is het ' no problemo' voor ons. Zolang we maar water hebben om te douchen, want dat wil hier nog wel eens ontbreken. We zitten aan het einde van de droge periode en soms heeft gewoon heel Havana geen water. (waar toch zo'n 3 miljoen mensen leven) Niemand lijkt zich er druk over te maken als je er een Cubaan om vraagt; het is een Problemo Nacional.

De afgelopen week hebben we van maandag tot donderdag spaanse lessen gevolgd, iedere dag van 9 tot half 2. Best pittig af en toe, want deze Cubaanse docenten gaan in hoog tempo, maar ze doen het wel met heel erg veel plezier en er wordt dan ook in elke les gezongen en gedanst. We beginnen de salsa onder de knie te krijgen! Vorige week hebben we gelukkig allebei ons mondeling en tentamenmet succes afgerond. De docenten vertellenons veel over hoe het is om hier als Cubaan te leven. Als toerist krijg je namelijk vrij weinig mee van de 'echte' wereld die zich voor de inwoners afspeeld. Er is ontzettend veel armoede, maar de Cubanen verzinnen vanalles om toch nog hier en daar iets te verdienen. Maar gelukkig maak je de toeristen blij door vanalles te geven; pennen en zeepjes zijn hier goud waard! De Cubanen trekken gezichten alsof ze de loterij hebben gewonnen. Ook wij gaan elke dag met zeepjes op pad. En 2 stel Cubanen hebben wel heel erg veel geluk met ons gehad. We werden aangesproken of wij onze haren in wilden vlechten. Volgens hen deed elke toerist dat, maar wij zagen dat niet zo zitten. Maar ' nee' zeggen gaat niet zo makkelijk en voordat wij het wisten kwamen deze Cubanen met opeens een heel ander verhaal. De vrouw was hoogzwanger en ze had geen geld om luiers te kopen. Ze vroeg ons om luiers voor hen te kopen. En op dat moment kan je het echt niet over je hart verkrijgen om zonder pardon weg te lopen.Je weet namelijk dondersgoed dat de Cubanen echt niets hebben enmoeten leven van middelen op de bon ' la libreta'. Met geluk verdienen Cubanen 20 CUC per maand, omgerekend 17 euro. Wij liepen dus mee naar de winkel en de Cubanen hadden niet echt meegerekend dat wij ook maar studenten waren. Kassa; dat werd 135euro (!!!!!!). Wij hebben ze toen even goed duidelijk gemaakt dat dit toch echt niet de bedoeling was en uiteindelijk waren we allemaal 10 euro kwijt en liepen deze Cubanen dolgelukkig de winkel uit.

Daarnaast is het elke dag een heleuitdaging omeen leuk restaurantje te vinden waar ze misschien iets anders hebben dankip, rijst en bonen. Mocht je iets willen bestellen in een restaurant, dan moet je eerst vragen of het er uberhaupt wel is, voordat ze ' no hay' zeggen, een bekende spreuk in Cuba, oftewel; ' het is er niet' .Toch sleuren de Cubanen je niet van de straat, zoals dat in Spanje wel herkenbaar is. Je kunt rustig de kaart inkijken en wil je niet, dan niet.Maar de Cubanen weten welhoe ze blonde meisjes in moeten pakken en voor je het weet zit je met een mojito in een restaurantje waarvan je de keuken tochecht niet wil zien.

Desondanks zijn we allebei nog niet ziek, zwak of misselijk geweest, dus dat gaat gelukkig allemaal goed.Anderen uit onze groep hebben meer pech,zo hadden we al een ritje naar het ziekenhuis op dag 3.Cubanen kunnen namelijk nogal dramatisch doen als iemand even niet goed wordt, maar uiteindelijk blijkt ervrij weinig aan de hand te zijn.

We zullen straks nog even proberen om wat foto's op de site te zetten en een filmpje. Hier heb je namelijk de zogenaamde ' coco's', een knalgele taxi in de vorm van een sinaasappel. Dat is typisch Cubaans en ook wij hebben een ritje gemaakt, een hele belevenis.

Verder zijn we gisteren net teruggekomen van een weekendje weg naar de andere kant van Cuba, namelijk Pinar del Rio. Dit is het allermooiste stukje van Cuba en het was dan ook een geweldig weekend. Op de foto' s zullen jullie wat aparte bergen zien, de zogenaamde ' mogotes'. Dit zijn bergen die uitgesleten zijn door water en het geeft een sprookjesachtig landschap. We hadden een geweldig mooi hotel, zwembad, balkon, alles erop en eraan. Ons hoogtepunt van het weekend was toch zonder twijfel een salsaparty. Denk maar niet dat je rustig kunt blijven zitten, de Cubanen sleuren je zonder pardon de dansvloer op. (niet geheel erg, die Cubanen zijn bijzonder knap, hihi) Iedereen was echter doodop na zo'n avond, want als je eenmaal danst kom je niet zomaar weer weg, die Cubanen kunnen er wat van! De salsa dansen om 12 uur 's nachts in de open lucht met nog zo'n 26 graden, zeker niet verkeerd!

Een ander hoogtepunt was de Canopy-tour! Oftwel, aan een touw slingerend door de mooie omgeving (ongeveer 20 meter hoog) Helemaal niet eng, maar wel een geweldig uitzicht. Dit gaan we vervolgen in Costa Rica, daar schijnt ereen van 180 meter hoog te zijn en welgeteld 1 kilometer lang touw!

Verderzijn we vorige week nog naar een voorstelling geweest van een Buena Vista Social Club. Verreweg de bekendste band van Cuba en zeker ook internationaal bekend! De hele avond de ritmes van de salsa, rumba etc. etc, onder genot van een cocktail, de Cubaanse sfeer hangt werkelijk overal!

Aankomende week woensdag krijgen we ons diploma voor de Spaanse lessen en zullen we het hier in Havana afsluiten. We gaan donderdag op pad naar Cienfuegos, daarna Guajamico. Zaterdag zullen we in Trinidad vertoeven, waar we EINDELIJK de zee in kunnen duiken!

Heeeel erg veel liefs y muchos besos uit het zonnige Cuba,

Dorien & Danique

Veilig aangekomen!

Hola!

We zijn er! Onze eerste indruk? Cuba is uniek, dat zagen we de eerste paar minuten al.
Vanuit de lucht zagen we de helderblauwe zee, de groene bossen, rode tabakplantages en het overweldigende Havana op ons zien wachten. Na een vlucht van maarliefst bijna 10 uurtjes kwamen we om 7 uur 's avonds aan, met jawel 30 graden! Daar kan Nederland nog iets van leren. Al snel blijkt dat je Cuba niet zomaar binnenkomt. Een strenge douane die niet al te vriendelijk holaterug zei, oftewel: dodelijke stilte, zat onze visa eens goed te bekijken. Na een mooie foto met de webcam voor de cubaanse geheime dienst, waren we voor de bagagecontrole aan de beurt en daarna WEER voor een formulier aan de beurt. De chaos begon met de koffers. De bagage was over 2 banden verdeeld en 1 van de studenten was de pechvogel helemaal geen bagage te krijgen. En wat doen we dan? Juist, naar de Lost-and-Found! Met wat handen en voeten moeten we morgen opnieuw naar het vliegveld.
Hierna zijn we de bussen ingegaan om de eerste sferen van Cuba op te mogen snuiven. Onderweg naar het hotel hebben weChe Guevara, Fidel Castro, Jose Marti al ontmoet, tussen alle oude lada's door.Eenmaal ingecheckt (onder genot van een Cuba Libre) stond ons een ijskoude douche te wachten, maar daar waren we ook wel een beetje aan toe met die hitte. Typisch Cuba en nog eens typisch Cuba.

Ondertussen is het al half 12, dus na een lange dag stappen wij ons bedje in.
Morgen staat ons een drukke dag te wachten. 7 uur eruit, dan naar de talenschool en een stadswandeling door Havana, en als het goed is EEN DUIK IN HET ZWEMBAD OP HET DAK

Laughing

Hasta luego!

Het is bijna zover!

Nog 11 dagen en dan gaat ons avontuur beginnen! Het is bijna niet te geloven en we kunnen niet wachten om te gaan! We zijn ondertussen druk bezig met het inpakken van onze tassen en om alles te verzamelen.

Om alvast een begin te maken aan ons verhaal in Costa Rica: vandaag hebben we alvast het eerste hostel geboekt; El Pension de la Cuesta! (wat klinkt dat leuk, hรจ) Zie hieronder een foto!

Hopelijk kunnen we hier een goede start maken van onze fantastische reis!